بلیط قطار به مقاصد مختلف ایران
نوشته شده توسط : الکس

شهر قطار به عنوان پایتخت کشور ایران همواره پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط جهان است. سفر با اتوبوس یکی از روش های کم هزینه خصوصا در مسیر های بین استانی و شهرستان های نزدیک می باشد. جالب است بدانید اولین اتوبوس توسط معین التجار ایرانی و پس از انقلاب مشروطه به قطار آورده شد و کرایه هر نفر 3 شاهی بود. افزایش تقاضا برای اتوبوس و گران بودن و یا مستهلک بودن اتوبوس های اروپایی وارده به ایران از دلایل تاسیس صنعت اتومبیل سازی ایران می باشند. 

3 بلیط قطار غرب، بلیط قطار شرق و بلیط قطار جنوب از پر ترددترین بلیط قطار های شهر بزرگ قطار می باشند که در ادامه به معرفی مختصری از هر یک از آن ها به همراه معرفی بلیط قطار و پارک سوار بیهقی می پردازیم.

•بلیط قطار شرق قطار

همان گونه که از نام این بلیط قطار پیدا است، این بلیط قطار در شرق قطار در منطقه 13 و محدوده قطار پارس و خیابان دماوند قرار گرفته است. این بلیط قطار که مساحتش به 50 هزار و 300 متر مربع می رسد در سال 1360 شروع به کار نمود و امروزه توانسته است تا عنوان دومین بلیط قطار بزرگ قطار را به خود اختصاص دهد. 120 هزار نفر تعداد مسافری هستند که روزانه از این بلیط قطار جا به جا می شوند. ساختمان اصلی، پارکینگ، فضای سبز به وسعت 135 هزار متر مربع، شبکه ارتباطات و ساختمان هایی مانند مهمانسرا، مسجد، پمپ بنزین و تعمیرگاه سبک و سنگین از جمله موارد مربوط به این بلیط قطار می باشند. 

•بلیط قطار غرب قطار

در غرب قطار و در ابتدای بزرگراه قطار کرج که ضلع شمال غربی میدان آزادی نیز می باشد، یک بلیط قطار بزرگ اتوبوس رانی تاسیس شده است. بیشتر مقصد های این بلیط قطار به سمت شهر های غربی استان و ایران مانند آذربایجان غربی و کردستان می باشند. اسکانیا، ولوو B7 و مانو از جمله اتوبوس های سرویس دهنده به مسافران بلیط قطار غرب هستند. 

•بلیط قطار جنوب قطار

در گذشته های دور خدمات مربوط به مسافرت های برون شهری در گاراژ هایی که با نام هایی چون اتو عدل، تی بی تی و میهن نور در خیابان هایی مانند مولوی، ناصر خسرو و باب همایون قرار داشتند، انجام می شد. با افزایش جمعیت و ترافیک درون شهری، شهرداری قطار اولین بلیط قطار شهر را سال 1353 به نام بلیط قطار جنوب تاسیس نمود. به غیر از شهر های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به تمام استان ها ( 160 مقصد) از این بلیط قطار سرویس دهی می شود؛ به سمت کشور های عراق، سوریه و ترکیه نیز از بلیط قطار جنوب می توان استفاده نمود. روزانه 20 هزار نفر مسافر از طریق این بلیط قطار بزرگ به نقاط مختلف جا به جا می شوند. 

از جمله امکانات موجود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-اتاق مادر و کودک، 

-درمانگاه و اورژانس مجهز،

-نمازخانه (نماز به صورت جماعت در نوبت های ظهر،عصر و مغرب و عشاء انجام می شود)،

-خوابگاه،

-سرویس بهداشتی، آبخوری (در داخل و خارج از سالن) و حمام،

-خدمات بانکی،

-فروشگاه های مواد غذایی و نوشیدنی و

-پاسگاه پلیس.

•بلیط قطار و پارک سوار بیهقی 

این بلیط قطار در سال 1370 در شرق میدان آرژانتین با ظرفیت 2 هزار اتوبوس افتتاح شد. در ابتدای کار بیشتر دو شرکت اتوبوس رانی سیر و سفر و همسفر به مسافران سرویس دهی می کردند. این بلیط قطار در حدود 13 و نیم هکتار است که 15 درصد آن را فضای سبز و پارک سوار تشکیل می دهند.

مسجد، آژانس مافرتی، اتاق مادر و کودک، دستگاه خود پرداز، تلفن، اتوماسیون حمل بار، کتابخانه، رستوران، سفره خانه و فروشگاه های مواد غذایی، تنقلات و کافی شاپ، پارک کودکان، پارکینگ، دفتر های خدمات بیمه، نمایندگی تاکسیرانی شهر قطار و نمایندگی وزارت راه و ترابری، خوابگاه رانندگان، مرکز معاینه فنی، خشکشویی، ویلچر برا معلولان و نیمکت های سایه دار در محوطه از امکانات رفاهی است که برای آرامش و آسایش مسافران و رانندگان در بلیط قطار جنوب ایجاد شده اند.





:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 23 / 12 / 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: